عظیمی‌راد سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، با هشدار نسبت به پیامدهای بی‌برنامگی در جذب معلم، خواستار اصلاح فوری سازوکار آزمون استخدامی و تعیین‌تکلیف معلمان باسابقه شد و گفت: با وجود ظرفیت فعلی، آموزش‌وپرورش همچنان با کمبود ۵ تا ۷ هزار معلم مواجه خواهد بود.

آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید چه تعداد کمبود معلم دارد؟

احسان عظیمی‌راد سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به وضعیت معلمان غیررسمی و آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش، گفت: پیش از آغاز جنگ ۱۲روزه اخیر، گزارشی از سوی وزیر و معاون منابع انسانی آموزش‌وپرورش به کمیسیون ارائه شد که بر اساس آن، برای سال تحصیلی آینده حدود ۱۳۱ هزار نفر کمبود نیروی انسانی در سیستم آموزشی کشور وجود دارد. بطوریکه در سال گذشته هم این کمبود وجود داشت و نهایتاً با استفاده از نیروهای خرید خدمات و نهضتی تا حدی جبران شد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس ادامه داد: طبق گزارش‌های میدانی، به‌ویژه در شهرهای کم‌برخوردار، کمبود معلم همچنان پابرجاست و به برنامه‌ریزی دقیق‌تری نیازمند هستیم.

آزمون ماده ۲۸؛ ناکافی برای تامین نیازها

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به سهمیه ۷۰ هزار نفری جذب نیرو شامل معلمان ماده ۲۸، نیروهای خدماتی و سایر افراد، اظهار داشت: اگر بخشی از این ظرفیت به فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، بازنشستگان و متقاضیان آزمون امسال اختصاص یابد، همچنان با کمبود حداقل ۵ تا ۷ هزار نیروی آموزشی مواجه خواهیم بود. در دفترچه آزمون نیز ظرفیت جذب در برخی شهرستان‌ها بسیار محدود و حتی یک یا دو نفر اعلام شده که این میزان، پاسخگوی نیاز مناطق پرجمعیت یا محروم نیست.

وی در ادامه افزود: پیشنهاد ما برگزاری آزمون داخلی یا امتیازبندی اختصاصی برای معلمان باسابقه نهضتی، خریدخدمات، پیش‌دبستانی و سایر نیروهایی است که مراحل گزینش را طی کرده‌اند؛ نباید همه این نیروها پشت سد یک آزمون سراسری متوقف شوند.

ضرورت تعیین‌تکلیف فوری

عظیمی‌راد با تاکید بر لزوم تعیین‌تکلیف این نیروها در سال جاری، گفت: تعلل در تدوین و اجرای شیوه‌نامه همکاری با نیروهای غیررسمی که قرار بود از فروردین ۱۴۰۴ اجرایی شود، وضعیت را پیچیده‌تر کرده است؛ در عین حال، افزایش خروجی دانشگاه فرهنگیان در سال‌های آینده، نیاز به اقدام سریع‌تر را دوچندان می‌کند.

پیامدهای بی‌برنامگی در جذب معلمان

وی با انتقاد از ضعف برنامه‌ریزی در جذب معلمان، تاکید کرد: این موضوع نه تنها آینده شغلی هزاران معلم را تهدید می‌کند، بلکه عدالت آموزشی را در مناطق محروم نیز با خطر مواجه کرده است؛ آزمون‌ها باید متناسب با نیاز واقعی هر منطقه طراحی شوند، در غیر این‌صورت موجب بی‌اعتمادی و نارضایتی عمومی خواهد شد.

عظیمی‌راد همچنین بر لزوم انعطاف‌پذیری در سازوکار جذب معلمان تاکید کرد و افزود: در شرایطی که یک استان با مازاد نیرو و شهر همجوار با کمبود مواجه است، باید امکان جابه‌جایی و معرفی بین‌شهری فراهم شود؛ پیشنهادی که مورد موافقت وزیر نیز قرار گرفته است.

معیشت معلمان؛ عاملی تاثیرگذار بر کیفیت آموزش

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس دوازدهم با اشاره به وضعیت معیشتی معلمان غیررسمی و فعالان مدارس غیردولتی، اظهار داشت: بسیاری از این معلمان در تابستان بدون حقوق و بیمه رها شده‌اند و برخی در مدارس غیردولتی با حقوقی کمتر از ۳ میلیون تومان فعالیت می‌کنند؛ این شرایط باعث می‌شود معلم با دغدغه‌ مالی وارد کلاس شود که تاثیر مستقیمی بر کیفیت تدریس خواهد داشت.

این نماینده مردم مردم در مجلس دوازدهم، تاکید کرد: برای ارتقای کیفیت آموزش و رفع مشکلات موجود، مسیر آموزش‌وپرورش باید به‌سمت اجرای سند تحول بنیادین و ارتقای دانشگاه فرهنگیان هدایت شود.

پایان بلاتکلیفی؛ ماموریت قطعی کمیسیون آموزش

عظیمی‌راد در پایان با بیان اینکه نمایندگان مجلس و کمیسیون آموزش به‌دنبال اقدامات نمادین نیستند، خاطرنشان کرد: هدف این است که مسئله معلمان غیررسمی تعیین‌تکلیف شود تا تمرکز بر ماموریت‌های اصلی آموزش‌وپرورش از جمله اجرای سند تحول و توسعه دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد؛ آزمون استخدامی نباید بهانه‌ای برای حذف نیروهای زحمت‌کش باشد، بلکه باید فرصتی برای پایان‌ دادن به سال‌ها بلاتکلیفی این افراد فراهم کند؛ کمیسیون آموزش نیز از تمام ظرفیت قانونی برای تحقق این هدف استفاده خواهد کرد./

پایان پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

آخرین اخبار